do góry
  • Godziny pracy urzędu:
    poniedziałek - piątek:
    8.00 - 16.00
    e-mail
  • Pl. Jana Pawła II 6
    06-400 Ciechanów
  • tel.
    23 674 92 00
    fax
    23 672 29 63
Ciechanów herb
Ochrona Danych OsobowychJak załatwić sprawę w Urzędzie MiastaNumery kont bankowych Urzędu MiastaFanpage urzędu na FACEBOOKU

Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych

Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od 7 października 2019 r. do 20 listopada 2019 r.

Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. z 2015 r. poz. 1843, z późn. zm.) (zwanego dalej „rozporządzeniem”), którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi www.gov.pl/web/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) www.arimr.gov.pl.

Pomoc przyznaje się podmiotowi, który:

  • jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która jako mikro -lub małe przedsiębiorstwo, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), wykonuje działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług dla gospodarstw rolnych wymienionych w wykazie określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  • jest zdolny do zrealizowania operacji i osiągnięcia jej celu;
  • wykonuje działalność gospodarczą w zakresie co najmniej jednego z rodzajów działalności określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia przez okres co najmniej dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy (do tego okresu wlicza się również okres zawieszenia prowadzenia tej działalności);
  • nie uzyskał pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013;
  • ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

W ramach przedmiotowego instrumentu wsparcia, pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się m.in. koszty zakupu lub związane z umową leasingu, zakończonego przeniesieniem prawa własności, nowych maszyn, narzędzi lub urządzeń do produkcji rolnej, sprzętu komputerowego i oprogramowania, służących do zarządzania przedsiębiorstwem lub wspomagających sterowanie procesem świadczenia usług, wdrożenia systemu zarządzania jakością, opłat za patenty i licencje.

Pomoc udzielana będzie na rozwinięcie działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie następujących kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  • 01.61.Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną,
  • 01.62.Z - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich,
  • 01.63.Z - Działalność usługowa następująca po zbiorach.

Formularz wniosku o przyznanie pomocy, wzór biznesplanu, wzory oświadczeń, formularz wniosku o płatność wraz z Instrukcjami ich wypełniania oraz wzór umowy o przyznaniu pomocy są udostępnione na stronie internetowej ARiMR www.arimr.gov.pl.

Wniosek o przyznanie pomocy należy wypełnić zgodnie z Instrukcją, zwracając szczególną uwagę na wszystkie wymagane pozycje i załączniki, których niewypełnienie lub niedołączenie do wniosku będzie skutkowało nieprzyznaniem pomocy.

Pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przez ARiMR przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach § 15 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy oraz dokumentach, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 1 i 17 rozporządzenia, złożonych w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy lub dołączone do niego dokumenty nie będą zawierać danych niezbędnych do ustalenia liczby punktów za dane kryterium, nie będą przyznane punkty za to kryterium.

Wniosek o przyznanie pomocy składa się w oddziale regionalnym ARiMR właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji. Wniosek składa się osobiście lub przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 2188 oraz z 2019 r. poz. 1051).

W jednym roku można złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie pomocy dotyczący danego podmiotu, o którym mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Prezes ARiMR, nie później niż w terminie 90 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez ARiMR, informację o kolejności przysługiwania pomocy w województwie mazowieckim i łącznie w pozostałych województwach.

Informacje na temat typu operacji "Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 udzielane są w punktach informacyjnych w siedzibach biur powiatowych i oddziałów regionalnych ARiMR (adresy znajdują się na stronie www.arimr.gov.pl - https://www.arimr.gov.pl/o-arimr/oddzialy-regionalne.html) i pod numerem bezpłatnej infolinii 800 38 00 84.

Znakowanie żywności symbolem "Produkt Polski"

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dotyczącym łatwiejszej identyfikacji produktów wytworzonych z polskich surowców, wprowadzone zostały przepisy ustalające jednolite kryteria umożliwiające producentom żywności podawanie na opakowaniu informacji o krajowym pochodzeniu poprzez wprowadzone oznaczenie „Produkt polski”. Dzięki prostej grafice, nawiązującej do polskiej flagi, znak jest łatwo zauważalny przez konsumentów, którzy kraj pochodzenia produktu traktują jako jedno z kryteriów zakupu.

We wrześniu ruszy kontynuacja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej pod hasłem „Produkt polski”. Jej oficjalny początek będzie miał miejsce 11 września 2019 r., podczas konferencji prasowej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Założeniem kampanii jest budowanie patriotyzmu konsumenckiego oraz zwiększenie rozpoznawalności oznaczenia „Produkt polski” zarówno wśród producentów, jak i konsumentów.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do włączenia się w realizację tej kampanii m.in. poprzez publikacje na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych plakatu informacyjnego lub umieszczanie w wybranych miejscach wydrukowanego plakatu. Informacja o kampanii lub przekazywane treści mogą być również uwzględnione w ramach działalności informacyjno-promocyjnej. Dzięki współpracy w takim zakresie będziemy mogli wspólnie dotrzeć do większego grona odbiorców.

Zachęcamy firmy do korzystania z materiałów, w tym plakatów, dostępnych na stronie „Polska smakuje” w zakładce „Produkt polski”: https://www.polskasmakuje.pl/produkt-polski/pliki-do-pobrania/. Materiały przygotowane są w taki sposób, aby można było dodać logo i nazwę firmy, organizacji czy instytucji. Na stronie www.polskasmakuje.pl powstanie również miejsce, w którym umieszczone zostaną logotypy i nazwy firm, organizacji, instytucji wspierających kampanię „Produkt polski”. Resort rolnictwa jest również otwarty na inne propozycje, które mogłoby wesprzeć realizację kampanii. W takim przypadku prosimy o kontakt z Departamentem Promocji i Jakości Żywności MRiRW (tel. 22 623 16 32).

Tydzień Przedsiębiorcy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w terminie 23-27 września 2019 roku organizuje Tydzień Przedsiębiorcy. Skierowany jest on do przedsiębiorców, a także osób planujących rozpoczęcie prowadzenia działalności oraz do klientów, którzy chcą zapoznać się z przepisami i zasadami dot. obowiązku ubezpieczeń społecznych. Głównymi tematami przewodnimi seminariów będą:
1. Zatrudniam legalnie – współpraca ZUS przy ustalaniu i wypłacie świadczeń krótkoterminowych,
2. Zatrudniam legalnie – pracuję legalnie: ubezpieczenia unijne,
3. Zatrudniam legalnie – pracuję legalnie: mam z tego tytułu świadczenia.

Informacja Marszałka Województwa Mazowieckiego w sprawie sprawozdawczości, opłat produktowych i opłat związanych z wpisem do rejestru podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO)

OPŁATA ROCZNA BDO

Podmioty zobligowane do wnoszenia opłaty rocznej winny ją uiszczać, bez wezwania, najpóźniej do 28 lutego każdego roku na rachunek bankowy o numerze: 39 1240 6292 1111 0010 7776 5054 Pekao S.A. I/O w Warszawie, aby nie zostać wykreślonym z Rejestru BDO. Naruszenie przepisów ustawy o odpadach może skutkować wykreśleniem z Rejestru BDO i karą pieniężną Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska do kwoty 1 mln zł. Wysokość opłaty rocznej dla mikroprzedsiębiorcy wynosi 100 zł, dla pozostałych przedsiębiorców 300 zł. Informacje dostępne są na stronie http://wcm.mazovia.pl/web/wcm/6.10-oplata-rejestrowa-i-oplata-roczna-rejestr-podmiotow-wprowadzajacych-produkty-produkty-w-opakowaniach-i-gospodarujacych-odpadami-bdo.

OPŁATY PRODUKTOWE

Sprawozdania za lata np. 2014-2018 opłat produktowych niezłożone Marszałkowi Województwa Mazowieckiego w terminie ustawowym należy przekazać niezwłocznie i wnieść należne opłaty produktowe, opłaty na publiczne kampanie edukacyjne, opłaty depozytowe i opłaty recyklingowe (2018 r.) Niezłożenie ww. sprawozdań może skutkować skierowaniem do sądu rejonowego wniosku o ukaranie przedsiębiorcy karą grzywny. Informacje dotyczące wprowadzania do obrotu opakowań, produktów w opakowaniach, pojazdów, w tym baterii i akumulatorów, olejów, preparatów smarowych i opon używanych i nowych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego,  dostępnie są na stronie: http://wcm.mazovia.pl/web/wcm/6.-oplaty-srodowiskowe
Powyższe informacje kierujemy do Państwa z uwagi  na fakt, że z ww. opłat finansowane są między innymi przedsięwzięcia proekologiczne.

KLAUZULA RODO

Jednocześnie z uwagi na wejście w życie z dniem 4 maja 2019 r. ustawy z dnia 21 lutego 2019  o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych uprzejmie informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w celu realizacji zadań związanych z prowadzeniem BDO jest Marszałek Województwa  Mazowieckiego, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 5979100; e-mail: , ePUAP: /umwm/esp. Dane kontaktowe do inspektora ochrony danych to tel. (022)5979663; e-mail: .
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu  takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w związku z art. 80 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r. poz. 701 z późń. zm.) w celu realizacji przez Marszałka Województwa zadań związanych z prowadzeniem BDO.
Przetwarzanie dotyczy następujących kategorii danych osobowych: imię  i nazwisko, nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub siedziby, kod pocztowy, miejscowość, nazwę i numer ulicy, kraj, numer telefonu i faksu, e-mail, numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Dane mogą być udostępnione:

  • uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów prawa,
  • podmiotom świadczącym obsługę organizacyjno-administracyjną Urzędu,
  • użytkownikom strony www.bdo.mos.gov.pl.

Dane będą przechowywane przez okres 100 lat.

Nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w celu podjęcia decyzji w sprawie indywidualnej. W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje Pani/Panu prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Poza pozyskaniem danych bezpośrednio od Pana/Pani gdyż ich podanie jest wymogiem ustawowym, przetwarzane dane pochodzą z CEIDG, KRS. Administratorem w zakresie danych osobowych przetwarzanych w systemie BDO jest Minister Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa tel. (22) 36-92-900, email: , ePUAP: /mos/SkrytkaESP.
Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych jest możliwy pod adresem email: Dane osobowe osób skarżących nie są jawne dla stron postępowania skargowego zgodnie z art. 73 §1 pkt 1b, w związku z art. 233 zdanie drugie, art. 234 pkt 2, art. 235 oraz art. 236  § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.


Departament Opłat Środowiskowych
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Skoczylasa 4, 03-469 Warszawa
tel: (22) 59-79-200, -201  fax: (22) 59-79-629
e-mail: adres elektronicznej skrzynki podawczej
adres skrytki na ePUAP: /umwm/SkrytkaESP

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców
– w obronie małych firm, na straży Konstytucji Biznesu

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców , został powołany na stanowisko 22 czerwca 2018 roku. Urząd Rzecznika jest elementem Konstytucji Biznesu - pakietu ustaw, których celem jest zreformowanie i uproszczenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Konstytucja Biznesu to jedna z największych reform prawa gospodarczego w Polsce. Jej podstawowym celem jest zagwarantowanie wolności gospodarczej w Polsce i uregulowanie relacji i zasad współpracy między przedsiębiorcami i administracją publiczną. Centralnym aktem Konstytucji Biznesu jest ustawa Prawo przedsiębiorców, które precyzyjnie formułuje zasady ogólne, wyznaczające złoty standard działania organów publicznych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Do podstawowych zasad należą między innymi: zasada wolności gospodarczej, domniemanie uczciwości przedsiębiorcy, przyjazna interpretacja przepisów, proporcjonalność, pewność prawa czy udzielanie informacji.

Urzędem wyznaczonym do stania na straży tych zasad, oraz interweniowania w sprawach między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej, został Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jego powołanie stanowiło jeden z filarów, na których opiera się Konstytucja Biznesu – jest to urząd niezależny od innych organów. Do jego kompetencji należy występowanie o interpretacje przepisów oraz wyjaśnienia prawne, wnioskowanie o wszczęcie postępowań wyjaśniających lub dyscyplinarnych względem urzędników naruszających zasady ustanowione Konstytucją Biznesu. Rzecznik może również opiniować projekty aktów prawnych oraz wspierać przedsiębiorców w postępowaniach administracyjnych.

Rzecznik ma kompetencje do działania w sprawach pomiędzy przedsiębiorcą, a urzędem, samorządem bądź instytucją państwową. Nie ma uprawnień do działania w sporach pomiędzy przedsiębiorcami.

Kompetencje Rzecznika o charakterze interwencyjnym umożliwiają Rzecznikowi:

  • żądania od organów władzy publicznej złożenia wyjaśnień, udzielenia informacji lub udostępnienia akt i dokumentów w sprawach konkretnych przedsiębiorców;
  • wsparcie przedsiębiorców na etapie postępowań administracyjnych, a w razie potrzeby także wniesienia skargi do sądu administracyjnego;
  • występowania do odpowiednich urzędów z wnioskami o wydanie objaśnień prawnych szczególnie skomplikowanych przepisów dotyczących działalności gospodarczej;
  • w przypadku dostrzeżenia rozbieżności w stosowaniu prawa przez sądy, możliwość zwrócenia się o rozstrzygnięcie problemu do Naczelnego Sądu Administracyjnego czy Sądu Najwyższego.

Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw, od momentu powołania aktywnie działał na rzecz przedsiębiorców. Przy urzędzie Rzecznika została powołana Rada Przedsiębiorców, organ opiniodawczy i doradczy, zrzeszający ponad 100 organizacji. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców uzyskał kilka kluczowych objaśnień prawnych, m.in. od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ws. uprawnienia do kontroli zwolnień lekarskich, od Ministerstwa Zdrowia ws. zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych czy od Ministerstwa Cyfryzacji ws. przechowywania CV. Równie aktywnie Rzecznik interweniował w przypadkach naruszeń zasad Konstytucji Biznesu przez urzędników, wnioskując o postępowania dyscyplinarne wobec urzędników z Bartoszyc, w sprawie słynnej prowokacji w zakładzie mechanicznym oraz urzędników z Cieszyna i Sosnowca, odpowiedzialnych za wszczynanie nieuzasadnionych postępowań karnych skarbowych. Dzięki działaniom Rzecznika Ministerstwo Finansów wycofało się z kontrowersyjnego pomysłu paragonu przed płatnością, a dzięki stanowisku w sprawie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym zrezygnowano z kontrowersyjnego pomysłu przekazania nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego.

Wniosek o interwencję Rzecznika można złożyć:

  • mailowo
  • osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa
  • w oddziale terenowym biura Rzecznika właściwym dla Państwa siedziby:
    • oddział terenowy w Krakowie (województwo małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie), ul. Kanonicza 11, 31-001 Kraków
    • oddział terenowy w Gdańsku (województwo kujawsko-pomorskie, pomorskie i zachodniopomorskie), ul. Gomółki 2, 80-279 Gdańsk
    • oddział terenowy w Białymstoku (województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie), ul Ciepła 1, 15-472 Białystok
    • oddział terenowy w Poznaniu (województwo dolnośląskie, lubuskie, opolskie i wielkopolskie): ul. Wielka 20, 61-774 Poznań

Przyjmowanie wniosków o powołanie na rzeczoznawcę do przeprowadzenia szacowania zwierząt poddanych ubojowi

Na podstawie § 2 ust. 1 i § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 lipca 2009 r. w sprawie rzeczoznawców wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii do przeprowadzenia szacowania (Dz. U. Nr 142, poz. 1161) Prezydent Miasta Ciechanów ogłasza przyjmowanie wniosków o powołanie na rzeczoznawcę do przeprowadzenia szacowania zwierząt poddanych ubojowi z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej oraz zniszczonych produktów pochodzenia zwierzęcego i sprzętu przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Wnioski przyjmowane będą w terminie do 30.03.2018 r. w Urzędzie Miasta, budynek Ratusza, Referat Obsługi Przedsiębiorców – pokój 115.

Wymagania:

  • miejsce zamieszkania na terenie Gminy
  • wykształcenie rolnicze wyższe lub średnie, lub
  • ukończenie studiów podyplomowych w zakresie związanym z rolnictwem, lub
  • posiadanie co najmniej wykształcenia średniego inne niż rolnicze i co najmniej 3-letni staż pracy w gospodarstwie rolnym, lub
  • ukończenie co najmniej zasadniczej szkoły zawodowej lub dotychczasowej szkoły zasadniczej kształcących w zawodach rolniczych i posiadanie co najmniej 3-letniego stażu pracy w gospodarstwie rolnym, lub
  • ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej lub dotychczasowej szkoły zasadniczej kształcących w zawodach innych niż rolnicze i posiada co najmniej 5-letniego stażu pracy w gospodarstwie rolnym,
  • złożenie wniosku o powołanie na rzeczoznawcę.

Rzeczoznawcy przysługuje wynagrodzenie za godzinę szacowania w wysokości 1/120 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za rok poprzedni ogłaszanego w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". Wynagrodzenie wypłaca Powiatowy Lekarz Weterynarii ze środków przeznaczonych corocznie w ustawie budżetowej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt.

Wniosek i załączniki (plik do pobrania)

e-Składka – proste płatności do ZUS

Od 1 stycznia 2018 r. zmienią się zasady rozliczeń z ZUS. Przedsiębiorcy do końca roku dostaną jeden indywidualny numer rachunku składkowego. Nie będą już aktywne dotychczasowe numery rachunków, na które przedsiębiorcy opłacali składki. Więcej informacji na www.zus.pl/eskladka oraz telefonicznie (22) 560 16 00.

Klawisze Dostępności

Przejdź do menu głównego:
Alt i 0
Przejdź do treści strony:
Alt i 1
Mapa Witryny:
Alt i 2
Wersja kontrastowa:
Alt i 4
Wyszukiwarka:
prawy Alt i W

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H